Łożyska stożkowe

 

Zdjęcia łożysk stożkowych    Łożyska stożkowe składają się z pierścieni ze stożkowymi bieżniami i wałeczków w kształcie ściętego stożka. W zależności od serii wykonywane są one z kątem działania α = 10° + 35°. Podobnie jak łożyska kulkowe skośnie są przeznaczone do osiowego ustawienia wału oraz przenoszenia obciążeń promieniowych i osiowych, jednak o znacznie większych wartościach niż łożyska kulkowe. Podobnie jak łożyska walcowe, łożyska stożkowe dopuszczają bardzo małą niewspółosiowość wału i oprawy. Dopuszczalny błąd współosiowości dla łożysk stożkowych wynosi 2'. Poza łożyskami stożkowymi jednorzędowymi produkowane są również łożyska stożkowe dwurzędowe i czterorzędowe. Przeznaczone są one do przenoszenia bardzo dużych obciążeń promieniowych z jednoczesnym osiowym ustaleniem wału. Łożyska te ze względu na symetryczną budowę pozbawione są reakcji osiowej.

    Ponieważ łożyska stożkowe jednorzędowe mogą przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku, dlatego są stosowane zazwyczaj dwa łożyska na wale. Łożyska stożkowe są łożyskami rozłącznymi, co znacznie ułatwia ich montaż.

    Łożyska stożkowe wykonywane są w seriach” 320, 302, 322, 303, 313, 323, 332. Łożyska stożkowe produkowane są zwykle w normalnej klasie dokładności. Łożyska serii 320 stosowane do łożyskowania wrzecion roboczych obrabiarek dostępne są także w klasie dokładkości P5. Luzy wewnętrzne łożysk stożkowych są regulowane w czasie montażu.

    Łożyska stożkowe są przeważnie produkowane z koszykami tłoczonymi z blachy stalowej. Rzadziej – szczególnie łożyska większych rozmiarów w zależności od zastosowania wykonywane są z koszykami masywnymi składanymi z dwóch pierścieni łączonych rozpórkami.